תה ובריאות

תה ובריאות

18th אפריל 2018

מאז הופעתו הראשונה באסיה, נחשב התה בעיני רבים כבעל תכונות בריאותיות. גם בעדויות עתיקות, נמצא כי הסטוריונים משבחים את איכויותיו הרפואיות. בתחילה
השתמשו בתה כמשחה, כרטיה לטיפול בשגרון. האגדות אודות התה, ממקור סיני, הודי או יפני, מצביעות כולן על המאפיינים הממריצים והמעוררים של התה. הקיסר נאנג שן-אבי הרפואה והחקלאות בסין, מציין ב"ספר הרפואה" שלו כי "התה מקל על העייפות, מחזק את כח-הרצון, משמח את הנפש ומחיה את הראיה".הרפואה המודרנית של המאה ה- 20 מסייעת לנו להבין את היתרונות המדעיים שהיו ידועים לשותי-התה למעלה מאלפיים שנה.

קסנתינים

שלושה חומרי קסנתין מצויים בתה: קפאין, תיאופילין ותיאוברומין. חומרים אורגניים אלה מצויים בכל זני התה, ללא קשר לצבע שלהם.

קפאין:
קפאין הוא חומר הקסנתין העיקרי בתה והוא מרכיב 2% עד 3% מהעלה היבש. חשוב להבין שהקפאין המצוי בקפה ובתה הוא אותה מולקולה, כאשר ההבדל היחיד ביניהם הוא האחוז הגבוה יותר הנמצא בקפה.
אחוז הקפאין בתה תלוי הן בעלה עצמו – הניצן והעלה הראשון מכילים פי שתיים מכמות הקפאין המצוי בעלי Souchong – והן בעונת הקטיף, מאחר ושינויים אקלימיים משפיעים על רמת הבשלות של העלה. מסיבה זו, יש זני תה שאחוז הקפאין בהם הוא גבוה: יבולים מתחילת העונה ויבולים עם ניצנים רבים, ואילו יש אחרים שכמעט ואין בהם קפאין: תה מעושן ותה Wu Long (Oolong).
קפאין הוא חומר חזק הממריץ את מערכת העצבים. להבדיל מקפה, הקפאין בתה משתחרר לגוף באיטיות, ולכן הוא מאפשר לנו להישאר ערים וערניים מבלי להרגיש "תוסס" מדי. התה, משום כך, הוא משקה מתאים לשתיה בזמן פעילות גופנית ונפשית.
למרות שביכולתו של התה לעורר ובכך לגרום לנטיה קלה לנדודי שינה אצל אנשים רגישים, ניתן בקלות להוציא את החומר המעורר מהתה מבלי לשנות את טעמו. מאחר והקפאין בתה הוא חומר המשתחרר בשניות הראשונות של החליטה, ניתן להוסיף מים רותחים לעלים, לחלוט למשך כ- 30 שניות, ואז לשפוך את המים ולהוסיף שוב מים רותחים כדי להכין תה לשתיה.
תאופילין
תיאופילין מצוי בתה בכמויות קטנות בהרבה מאשר הקפאין. מטרתו העיקרית היא להתרחבות של כלי הדם, כלומר חומר זה מסייע להרחיב את כלי הדם ומסייע בשיפור מחזור הדם. מסיבה זו תה – חם או קר – הוא משקה מרענן. התרחבות כלי הדם הוא אחד המכניזמים המסייע לגוף לווסת את חום גופו. תיאופילין גם ממריץ את מערכת הנשימה, והינו מרכיב בתרופות מסוימות לטיפול באסטמה. ובכל זאת, אסור לראות בתה תרופה בלעדית לסוג זה של מחלה.
תיאוברומין
חומר קנסתין זה מצוי בעלי התה בכמויות קטנות יותר מאשר השניים הקודמים, ויש לו יכולת לעודד השתנה. התיאוברומין מעודד פעילות כלייתית ומסייע לפינוי פסולת דרך דרכי השתן.

חומרי טאנין או פוליפנול

חומר הטאנין המצוי בתה דומה מאוד לזה המצויי ביין ולשניהם מאפיינים דומים. יש מאפיינים בתה, כמו צבעו או חוזקו, התלויים ישירות בחומרי הפוליפנול ובשינויים שהם עברו. קל מאוד לזהות תה עם אחוז טאנין גבוה באמצעות עפיצות המשקה, שנמצא לעתים מר אם התה עבר חליטה מרובה. הטאנין משתחרר באיטיות אך בקצב הולך וגובר, כך שתה שחולט למשך זמן רב מדי מעלה את אחוז הטאנין והופך מר. העפיצות ממלאת תפקיד בהידוק הרקמה התאית. בשימוש חיצוני, משמש התה לסגירה ולהידוק נקבוביות העור, או בשטיפה אחרונה בזמן חפיפה, כדי שהשיער ישאר חלק ומבריק.

החומרים הפוליפנוליים העיקריים בתה הם catechols ו- flavonoids. השפעתם על גוף האדם הובן ביתר שאת בעקבות המחקר על תה ירוק. הסיבה לכך היא שרוב המחקרים המדעיים בתחום זה בוצעו ביפן, מדינה שמייצרת רק תה ירוק. אך בשנים האחרונות הוארך מחקר זה כדי לכלול משפחות תה אחרות: תה שחור, אולונג ותה כהה. למרות שהטאנין נמצא בסוגי תה שונים. תהליך התסיסה, מצד שני, גורם לשינויים בהם, וההשפעות של הפולינולים בזני התה שאינם ירוקים עדיין אינן ידועות היטב למדענים. האם אלה אותם חומרים כמו שבתה הירוק? או לא? עלינו להמתין עוד מספר שנים לפני שנקבל את התשובה לשאלה זו.
המחקר המדעי גילה כי הפוליפנולים משפיעים על הכולסטרול הרע, וכך צריכה יומית של חמש כוסות תה, במשך מספר חודשים, יכולה להוריד את רמת הכולסטרול ה- LDL – הידוע ככולסטרול הרע, לעומת הכולסטרול ה- HDL.
מחקרים אחרים אף הרחיבו בנושא זה והדגישו את ההשפעות של התה הירוק במניעת מחלות לב, ובמיוחד טרשת העורקים, מחלה עורקית הקשורה להתקשות העורקים ולהצטברות שומנים בכלי הדם.
הוכחה השפעה אחת של הפוליפנולים על מערכת העיכול: שתיית תה ירוק מגבילה את ספיגת השומנים בזמן העיכול. ולכן שתיית כוס תה בסוף הארוחה, או כ- 40 דקות אחריה, מסייעת לעיכול באמצעות הפעלת תהליך של פינוי השומנים.
נבחנו גם מספר תאוריות מדעיות הקשורות להשפעות נוגדי-החמצון של הפוליפנולים. הפוליפנולים, הקיימים באחוזים משמעותיים בפירות, בירקות, ביין אדום ובתה ירוק, ממלאים תפקיד חיוני במלחמה נגד הרדיקלים החופשיים, האחראיים להזדקנות התאים. אחד הפוליפנולים בתה הירוק – epigallocatechol gallate – הוא נושא מחקר מדעי מפורט במלחמה נגד ההתפתחות של תאים סרטניים. פוליפנול זה עשויה למנוע את פעילות האנזים, urokinase, האחראי להתרבות האקראית של תאים סרטניים.
עד היום מחקר זה בוצע רק על בעלי-חיים, ועדיין יש להוכיח תוצאות דומות אצל האדם, בכדי לקבוע קשר בין שתיית תה לבין המניעה של סרטנים מסוימים. כמו כן, יש לומר כי מחקר זה אינו מתבצע במסגרת תרפוטית כלשהי, אלא רק על פי הנחיות תזונתיות למניעת מחלות.

ויטמינים ומינירלים

ויטמין C
התה הוא צמח עם אחוז גבוה של ויטמין C (כ- 250 מ"ג לכל 100 גרם של עלים טריים). למרבה הצער, ויטמין זה נהרס לחלוטין מיד עם חליטת העלים במים, בחום שמעל ל- C300. ולכן, התה אינו מהווה מקור לויטמין C. מצד שני, flavonoids, אחד הטאנינים המצויים בתה, מסייעים לספיגת הויטמין C בגוף.
ויטמין P
התה מכיל כמות משמעותית של ויטמין P, אשר מגביל את חוזק הנימים ומקצר את זמן הדימום.

ויטמינים מקבוצת B

הויטמינים מקבוצת B מסיסים במים ונמצאים באחוז גבוה בתה. הם תורמים לבריאות הכללית של גוף האדם באמצעות הקפצת חילוף החומרים, כלומר, כל התגובות שמתרחשות ברקמה האורגנית: תפוקת אנרגיה, תזונה, הטמעה, וכו'.
מינרלים
בתה יש אחוז גבוה של אשלגן ופלואוריד. מצד שני, אחוז המלח נמוך, ולכן הוא מתאים מאוד לדיאטות נטולות-מלח.
חשיבותו של הפלואוריד במלחמה נגד עששת ידועה היטב. התה מכיל 0.3 מ"ג לכוס. מאחר ואנו זקוקים ל- 1 מ"ג פלואוריד כל יום בכדי לשמור על האמייל של השיניים, יכול התה לסייע בכך, אם שותים אותו בתדירות.

תה וברזל

תכופות נאמר כי שתית תה מורידה את רמות הברזל בדם.
ואכן, לטאנינים המצויים בתה, המסייעים לגוף מבחינות רבות, יש חסרון אחד: הם מונעים חלקית את ספיגת הברזל בגוף בזמן העיכול. צריכה מוגברת של תה (יותר מ- 1.5 ליטרים ביום) עלולה להשפיע על ספיגת הברזל של הגוף. אין זו בעיה אם שותה-התה אינו סובל ממחסור בברזל והוא אוכל ארוחות מאוזנות. אם לא, מומלץ כי יחכה 40 דקות לאחר ארוחה לפני שתית תה.
הברזל הנספג בגוף האדם מצוי בבשר אדום ובמידה מועטה יותר גם בירקות. מסיבה זו יש לצמחוני סיכוי רב יותר לסבול ממחסור בברזל. נשים הרות נמצאות גם הן בקבוצת סיכון: בתקופה זו מומלץ כי יפחיתו את שתית התה.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה